شیوع ویروس کرونا و طرح تسهیلات گردشگری

آن‌قدر در این یک‌ساله اخبار ضدونقیض درباره سفر و مسافرت شنیدیم که شاید به کمترین خبری در این حوزه اهمیت بدهیم و آن را دنبال کنیم.

حال ستاد ملی تسهیلات گردشگری ملت پیرو اهداف خود سفر هوشمند را در اولویت‌های این دوران پاندمیک (کرونا) قرار داده است.

دکتر محمد بیگدلی، مدیرعامل بانک ملت، در سخنانی از دست‌اندرکاران فراهم ساختن مقدمات این تفاهم‌نامه قدردانی کرد و اظهار داشت: شیوع کرونا، بر ابعاد مختلف اقتصاد کشور اثر منفی گذاشته ولی بیشترین تأثیر را در حوزه گردشگری و میراث‌فرهنگی داشته است.

وی با بیان این نکته که ۵ درصد از اشتغال کشور متأثر از حوزه گردشگری است. ادامه داد: بانک ملت به‌عنوان بزرگ‌ترین بانک خصوصی کشور که در حوزه تأمین مالی واحدهای تولیدی، بیشترین نقش را ایفا کرده. در حوزه گردشگری نیز وارد شده و با جلسات و پیگیری‌های متعدد، تفاهم‌نامه‌ای را در این زمینه آماده کرد که از مجموعه اقدامات حمایتی این بانک در دوران شیوع کرونا محسوب می­ شود.

مدیرعامل بانک ملت هدف این بانک را از انعقاد تفاهم‌نامه یادشده. رونق و توسعه صنعت گردشگری در حوزه سفرها، صنایع‌دستی و میراث‌فرهنگی خواند که از کرونا بیشترین آسیب را متحمل شده است.

محرک سفر

به گفته وی، رونق این سه بخش، به رونق ۱۸ صنف خواهد انجامید که اقدامی مهم و ارزشمند در شرایط سختی کرونایی است.
دکتر بیگدلی از اختصاص ۵ هزار میلیارد ریال تسهیلات در فاز نخست اجرای طرح سفرکارت ملت خبر داد و اظهار امیدواری کرد که این مبلغ با پیگیری و همراهی وزارتخانه و سایر صنوف مرتبط، خیلی سریع جذب شود. و برای فاز بعدی رقم های بالاتری اختصاص داده شود.

وی نرخ سود ۴ درصد را برای این کارت‌ها محرک خوبی برای استفاده‌کنندگان کارت­ ها و همچنین ارائه‌دهندگان خدمات خواند و اضافه کرد:

بانک ملت در زمینه حمایت از کسب‌وکارهای آسیب‌دیده از کرونا ۱۲۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات اختصاص داده که بخش عمده‌ای از آن پرداخت شده و بخش باقیمانده نیز در حال پرداخت است.

هادی سپانلو، مدیر امور طرح و برنامه بانک ملت نیز در توضیح این طرح گفت: این پروژه حاصل تلاش ۵ ماهه کارشناسان دو مجموعه است که در نوع خود برای نخستین‌بار است که در کشور اجرا می‌شود.

رنگین‌تر از رنگ‌های کرونایی شهرها

دکترعلی‌اصغر مونسان گفت: در شرایطی که کشور با شیوع ویروس کرونا مبارزه می‌کند. در کشور، ما هیچ‌وقت هتل‌ها را تعطیل نکردیم بلکه پروتکل‌های سخت‌گیرانه به همه هتل‌ها ابلاغ شد. ولی بسیاری از آنها مشتری نداشتند و خودشان تعطیل کردند چون هزینه بازماندن هتل‌ها زیاد است.

در هماهنگی با ستاد مبارزه با کرونا گشایشی ایجاد شد. در برهه‌ای از زمان، حجم زیادی از سفر هوشمند اتفاق افتاد و گردشگری نفس کشید. اما با آمدن موج‌های مختلف بیماری، سفرها متوقف شد و به حالت قبل برگشت.

از لحظه شروع ویروس کرونا زمان زیادی سپری شده. بسیاری از کسب و کارها مخصوصاً در حوزه گردشگری روزهای خوبی را سپری نمی­ کنند.

ستاد تسهیلات گردشگری برای جان دوباره و زنده نگه‌داشتن این صنعت وارد میدان شده. تا این روزهای طاقت‌فرسا را هم برای میزبانان هم مسافران رنگین‌تر از رنگ‌های کرونایی شهرها کند.

به این مطلب امتیاز دهید
به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

امتیاز خود را مشخص کنید